Ogólne Warunki Sprzedaży
Ogólne Warunki Sprzedaży „GM Color” Sp. z o.o.
I. Definicje
Sprzedawca – „GM Color” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedziba w Bydgoszczy, przy ulicy Wojska Polskiego 65A, wpisaną do Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem 0000214170, NIP 9671196532.
Nabywca – osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej nabywająca we własnym imieniu towary oferowane przez Sprzedawcę.
Towar – towary produkcyjne / handlowe oraz usługi będące w ofercie handlowej Sprzedawcy.
Termin dostawy – termin dostępności / wysyłki / odbioru towaru.
Zamówienie – pisemne oświadczenie Nabywcy dotyczące chęci zakupu towarów z oferty handlowej Sprzedawcy określające dokładną nazwę i adres Nabywcy, szczegółową specyfikację zamawianych towarów, ilość zamawianych towarów, postulowany termin dostawy, postulowane warunki dostawy, postulowane miejsce odbioru/dostawy towarów, uzgodnioną ze Sprzedawcą cenę z określeniem waluty, uzgodniony ze Sprzedawcą termin płatności.
Zamówienie standardowe – zamówienie na towar będący w ofercie handlowej Sprzedawcy.
Zamówienie ramowe (buforowe) – zamówienia towarów produkowanych przez Sprzedawcę na bufor dla Nabywcy, których dostawa rozłożona jest w okresie do 2 miesięcy (chyba, że strony uzgodnią inaczej) od daty wyprodukowania i realizowana na podstawie wywołań towaru przez Nabywcę zgodnie z maksymalną datą odbioru towaru wskazaną na potwierdzeniu zamówienia buforowego.
Osoba odpowiedzialna za realizację zamówienia – osoba fizyczna reprezentująca Nabywcę we wszelkich bieżących sprawach wynikających oraz/lub związanych z zawarciem lub wykonaniem umowy sprzedaży, a w szczególności uzupełnienia, ograniczenia, rozszerzenia, zmiany lub w inny sposób modyfikacji zamówienia, negocjowania cen towarów oraz/lub negocjowania warunków dostaw, zgłaszania reklamacji, podpisywania dokumentów. W powyższym względzie w sytuacji braku odmiennych pisemnych zastrzeżeń w treści zamówienia, domniemywa się, że osoba wskazana w zamówieniu upoważniona jest do występowania w imieniu i na rzecz Nabywcy w każdej kategorii spraw wynikających oraz/lub związanych z zawarciem lub wykonaniem umowy sprzedaży.
Przyjęcie zamówienia – informacja przesłana przez Sprzedawcę do Nabywcy z której jasno wynika, że Sprzedawca przyjął zamówienie do realizacji.
Potwierdzenie zamówienia standardowego – informacja przesłana przez Sprzedawcę do Nabywcy która zawiera nazwę zamawiającego (Nabywcy), specyfikację zamówionego towaru, ilość towaru przyjętego do realizacji, cenę należną do zapłaty, warunki i miejsce dostawy oraz termin realizacji wysyłki zamówienia.
Potwierdzenie zamówienia buforowego – informacja przesłana przez Sprzedawcę do Nabywcy, która zawiera nazwę zamawiającego (Nabywcy), specyfikację zamówionego towaru, ilość towaru przyjętego do realizacji, cenę należną do zapłaty, warunki i miejsce dostawy, datę dostępności towaru oraz maksymalną datę odbioru towaru.
II. Zakres obowiązywania
- Niniejsza Ogólne Warunki Sprzedaży „GM Color” sp. z o.o. (w dalszej części O.W.S.) zgodnie z treścią art. 384 kodeksu cywilnego określają i regulują warunki i zasady zawierania, obowiązywania oraz realizacji umów zawieranych przez „GM Color” Spółka z o.o. z siedzibą w Bydgoszczy, w zakresie sprzedaży towarów objętych ofertą handlową „GM Color” Sp. z o.o..
- Postanowienia O.W.S. stanowią każdorazowo integralną część zawieranych przez Sprzedawcę umów sprzedaży towarów, chyba że strony na mocy wyraźnych pisemnych uzgodnień postanowią odmiennie. W takim przypadku wszelkie zmiany, dodatkowe uzgodnienia, uzupełnienia, zawieszenia, wyłączenia postanowień niniejszych O.W.S. wymagają zachowania formy pisemnej pod rygorem nieważności.
- Niniejsze O.W.S. doręczane są Nabywcy w formie pliku PDF jako załącznik do oferty złożonej przez Sprzedawcę lub potwierdzenia zamówienia. W sytuacji, w której Sprzedawca pozostaje z Nabywcą w stałych stosunkach handlowych, doręczenie niniejszych O.W.S. następuje wraz z pierwszą ofertą, potwierdzeniem pierwszego zamówienia i zwalnia Sprzedawcę z obowiązku doręczania O.W.S. przy każdorazowym zamówieniu, chyba że O.W.S. uległyby zmianie w stosunku do uprzednio doręczonych.
- O.W.S. dostępne są, celem zapoznania się z ich treścią pod adresem: https://gmcolor.pl/ows/
III. Zawarcie umowy
- Na warunkach i zasadach określonych w niniejszych O.W.S. Sprzedawca umożliwia Nabywcy zakup towarów objętych ofertą handlową Sprzedawcy, a Nabywca zobowiązuje się do ich odbioru (w ustalonym terminie) oraz zapłaty ustalonej ceny, w uzgodnionym terminie.
- Sprzedawca uprawniony jest do wstrzymania lub odmowy realizacji zamówienia już potwierdzonego w przypadkach i na zasadach określonych w O.W.S.
- Nabywca składa każdorazowo Sprzedawcy zamówienie w formie pisemnej. Strony dopuszczają składanie zamówień za pośrednictwem poczty elektronicznej.
- Warunkiem zawarcia umowy sprzedaży jest złożenie przez Nabywcę stosownego zamówienia oraz potwierdzenie zamówienia przez Sprzedawcę. Strony dopuszczają wysyłanie potwierdzenia zamówienia za pośrednictwem poczty elektronicznej.
- Przyjęcie zamówienia w każdym przypadku wymaga pisemnego potwierdzenia warunków i terminu dostawy towaru przez Sprzedawcę.
- Brak potwierdzenia zamówienia oznacza odmowę przyjęcia przez Sprzedawcę zamówienia do realizacji.
- Umowę sprzedaży uważa się za zawartą z dniem dostarczenia Nabywcy potwierdzenia zamówienia.
- Ze względów technologicznych na warunkach ustalonych przez Sprzedawcę, Strony dopuszczają możliwość dostawy +/- 5% ilości zamawianego towaru (odchyłka ilościowa).
IV. Cena oraz warunki płatności
- Podane w ofertach ceny nie zawierają podatku VAT. Kwota netto każdej z wystawionych faktur zostanie powiększona o podatek od towarów i usług, według stawek obowiązujących w dacie wystawienia faktury VAT.
- Nabywca zobowiązany jest dokonać płatności za towar zgodnie z terminem na konto wskazane na fakturze.
- Dniem zapłaty jest dzień wpływu należności na rachunek bankowy Sprzedawcy.
- Za nieterminową zapłatę Sprzedawca ma prawo naliczyć odsetki ustawowe za opóźnienie.
- Wniesienie reklamacji nie zwalnia Nabywcy z obowiązku zapłacenia ceny w ustalonym terminie.
V. Warunki dostaw
- W przypadku gdy uzgodnione warunki realizacji zamówienia wskazują dostawę towarów do miejsca przeznaczenia (wskazanego w zamówieniu) środkami transportu Sprzedawcy oraz/lub podmiotów, którym usługę transportową powierzył (umowa realizowana na bazie DAP i DDP), na Nabywcy spoczywa obowiązek zapewnienia ażeby w terminie ustalonym jako dzień obioru, we wskazanym w zamówieniu miejscu, znajdowała się Osoba Upoważniona do Odbioru Towaru.
- Nabywca stwierdza odbiór towaru poprzez czytelny podpis upoważnionej osoby na liście przewozowym, dokumencie WZ i przystawienie pieczątki firmowej Nabywcy.
- W przypadku odbioru towaru przez Nabywcę dokument WZ przekazywany jest drogą e- mail (w przypadku odbioru towaru przez firmę spedycyjną) lub przekazywany kierowcy (w przypadku odbioru przez pracownika Kontrahenta), a następnie po podpisaniu i opieczętowaniu przez upoważnionego pracownika Nabywcy odsyłany do Dostawcy na adresy e-mail: magazyn@gmcolor.pl
- Sprzedawca realizuje sprzedaż na bazie Incoterms 2020, Nabywca wyraża zgodę na takie postanowienie.
- Sprzedawca nie ponosi odpowiedzialności za niedotrzymanie terminu dostawy lub inne opóźnienie w wykonywaniu Umowy spowodowane przyczynami niezależnymi od Sprzedawcy (Siła wyższa).
- Nabywca zostanie niezwłocznie poinformowany o niedostępności zamówionych towarów lub opóźnieniach w dostawie.
- W przypadku umów realizowanych na bazie EXW z magazynu Sprzedającego, Nabywca jest zobowiązany do odbioru zamówionych towarów w miejscu i terminie ustalonym na dzień odbioru/dostawy.
- W przypadku umów realizowanych na bazie EXW z magazynu Sprzedającego, Nabywca pomimo wezwań do odbioru towaru nie odbiera towaru w przeciągu 30 dni od daty realizacji zamówienia uznaje się, że Sprzedawca spełnił swoje świadczenie wynikające z umowy sprzedaży, prawo własności towaru przeszło na Nabywcę, a Sprzedającemu przysługuje zapłata za Towar w ustalonej wysokości.
- Sprzedawca jest uprawniony do wystawienia faktury VAT.
- W przypadku umów realizowanych dla zamówień ramowych (buforowych) Nabywca pomimo wezwań do odbioru towaru nie odbiera towaru lub nie wywołuje dostawy w przeciągu 30 dni od maksymalnej daty odbioru towaru uznaje się, że Sprzedawca spełnił swoje świadczenie wynikające z umowy sprzedaży, prawo własności towaru przeszło na Nabywcę, a Sprzedającemu przysługuje zapłata za Towar w ustalonej wysokości.
- W sytuacji gdy towar, którego prawo własności przeszło na Nabywcę na podstawie pkt 8 i 10 powyżej niniejszych O.W.S., znajduje się w magazynie Sprzedawcy, a Nabywca ciągle nie odbiera towaru po upływie 60 dni od daty realizacji zamówienia (dla zamówienia standardowego) oraz/lub 60 dni od maksymalnej daty odbioru towaru (dla zamówienia ramowego (buforowego)) uznaje się za towar porzucony stosownie do zapisów art. 180 k.c., i Sprzedawca może dysponować towarem według własnego uznania.
- Sprzedawcy przysługuje prawo do obciążenia Nabywcy kosztami zniszczenia towaru porzuconego, jak też kosztami jego przechowania.
- W stosunku do towarów odbieranych po terminie dostawy Sprzedawcy przysługuje prawo wstrzymania wydania towaru, do momentu uregulowania należności za magazynowanie towaru w okresie od daty planowanej dostawy do daty faktycznego odbioru towaru.
VI. Reklamacje
- Nabywca ma obowiązek potwierdzenia odbioru towarów (odbiór ilościowy) niezwłocznie w dniu ich otrzymania. Dostarczona ilość produktów będzie weryfikowana na podstawie ilości wykazanej w dokumentach przewozowych, a w przypadku sprzedaży eksportowej – w dokumentach celnych. Sprzedawca nie przyjmuje reklamacji dotyczących ilości produktów, jeśli nie są wykazane w dokumentach, o których mowa wyżej w momencie dostawy.
- Podpisane przez Osobę Upoważnioną do Odbioru Towaru dokumenty WZ oraz/lub dokumenty przewozowe bez dodatkowej adnotacji, stanowią dla Sprzedawcy dowód przyjęcia danej partii towaru bez zastrzeżeń ilościowych.
- W przypadku gdy dostawa odbywa się przy udziale przewoźnika, wszelkie ubytki (braki ilościowe) spowodowane uszkodzeniem opakowania towarów muszą być stwierdzone w formie protokołu reklamacyjnego sporządzonego w dniu odbioru/dostawy towarów przez Osobę Upoważnioną do Odbioru Towaru oraz potwierdzonego przez kierowcę, który świadczył usługę transportową. W przypadku braków ilościowych protokół musi wskazywać rozbieżności pomiędzy faktycznie dostarczonym towarem a dokumentacją WZ i/lub listem przewozowym (ilość usypu).
- Protokół reklamacyjny wraz z dokumentacją zdjęciową potwierdzającą uszkodzenie opakowania powinien zostać wysłany na adres e-mail: magazyn@gmcolor.pl
- Reklamacje ilościowe spowodowane uszkodzeniem opakowania towarów Sprzedawca rozpatrywał będzie w możliwie krótkim terminie, nie przekraczającym 14 dni roboczych od daty doręczenia reklamacji.
- W przypadku uznania przez Sprzedawcę reklamacji ilościowej, Sprzedawca w uzgodnieniu z Nabywcą dostarczy brakującą ilość towarów w terminie uzgodnionym przez przedstawicieli Sprzedawcy oraz Nabywcy lub wystawi fakturę korygującą na wartość odpowiadającą brakującej ilości.
- W przypadku towaru jakakolwiek odpowiedzialność ponoszona przez Sprzedawcę, w tym także z tytułu niespełnienia przez dostarczone towary wymogów specyfikacji, brak dostawy lub dostawę niekompletną jest ograniczona do wysokości ceny zakupu danych towarów. W razie uznania reklamacji przez Sprzedawcę w zakresie wskazanym powyżej, Sprzedawca uprawniony jest według własnego wyboru do wymiany towarów, które nie spełniają wymogów na nowe wolne od wad lub do zwrotu ceny.
- Warunkiem wymiany towaru wskazanego w punkcie 7 (powyżej) lub zwrotu ceny przez Sprzedawcę jest złożenie przez Nabywcę pisemnej reklamacji w terminie 30 dni od odbioru towarów i – na żądanie Sprzedawcy – zwrot towarów do Sprzedawcy w stanie, w jakim otrzymał je Nabywca (w terminie 14 dni od otrzymania żądania od Sprzedawcy).
- W przypadku uznania reklamacji przez Sprzedawcę, oraz gdy Sprzedawcy będzie przysługiwało roszczenie do Producenta Towaru, Nabywca zobowiązuje się współdziałać ze Sprzedawcą w celu skompletowania dokumentacji związanej z roszczeniem Sprzedawcy względem Producenta.
VII. Siła wyższa
- Siła wyższa oraz/lub inne okoliczności niezależne od Sprzedawcy lub jego dostawców, upoważniają Sprzedawcę do całkowitego wstrzymania dostaw lub ich przesunięcia, w zakresie i na okres trwania powstałych przeszkód. Sprzedawca nie ponosi odpowiedzialności za szkody powstałe po stronie Nabywcy w wyniku opóźnienia lub wstrzymania dostaw z wyżej podanych powodów.
- Przez pojęcie siły wyższej Strony rozumieć będą zdarzenia, które są niezależne od woli Sprzedającego, które nie można było przewidzieć i które są zewnętrzne w stosunku do Sprzedawcy. Siła wyższa oznacza między innymi problemy pracownicze, strajki, pożar, wypadki, powódź, wojnę, brak transportu lub brak materiałów (surowców) czy energii, działania rządowe lub wymogi i inne podobne zdarzenia, na które Sprzedawca nie ma wpływu.
- Jeżeli okoliczności siły wyższej będą trwały dłużej niż 30 dni, przedstawiciele Sprzedawcy oraz Nabywcy podejmą decyzję co do możliwości dalszej kontynuacji umowy. W przypadku podjęcia decyzji w przedmiocie rozwiązania umowy, rozwiązanie umowy nastąpi bez ponoszenia jakichkolwiek skutków finansowych, z zastrzeżeniem zapłaty przez Nabywcę należności za dostarczone i odebrane towary oraz innych należności wynikających ze zrealizowanych umów sprzedaży.
VIII. Postanowienia końcowe
- W każdym przypadku, gdy wskutek niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązań wynikających oraz/lub związanych z realizacją umów sprzedaży objętych niniejszymi O.W.S. powstaje odpowiedzialność odszkodowawcza Sprzedawcy wobec Nabywcy, Sprzedawca ponosi odpowiedzialność jedynie za rzeczywistą, udokumentowaną stratę Nabywcy, z wyłączeniem utraconych korzyści.
- Bez pisemnej zgody Sprzedawcy, Nabywca nie jest uprawniony do przenoszenia, w całości lub w części, praw lub obowiązków wynikających oraz/lub związanych z realizacją umów sprzedaży objętych niniejszymi O.W.S. na osoby trzecie.
- Prawem właściwym w każdej kategorii spraw wynikających oraz/lub związanych z zawarciem lub wykonaniem umów sprzedaży objętych niniejszymi O.W.S. jest prawo Rzeczypospolitej Polskiej.
- W sprawach nie uregulowanych postanowieniami O.W.S. do praw i obowiązków Stron umowy sprzedaży zastosowanie mają odpowiednie przepisy Kodeksu Cywilnego.
- Wszelkie ewentualne spory oraz/lub roszczenia mogące powstać miedzy Stronami w każdej kategorii spraw wynikających oraz/lub związanych z zawarciem lub wykonaniem umów sprzedaży objętych niniejszymi O.W.S., w szczególności wynikających oraz/lub związanych z zawarciem, treścią, obowiązywaniem, rozwiązaniem, unieważnieniem oraz/lub realizacją zobowiązań wynikających z umów sprzedaży, rozstrzygane będą przez sąd powszechny, właściwy miejscowo dla siedziby Sprzedawcy.